Uppsalas kommunala förskolor använder det digitala verktyget Unikum för dokumentation, information och kommunikation om ditt barn.

Unikum finns både som app och på webben.
I Unikum kan du som vårdnadshavare följa ditt barns vardag och utveckling i förskolan.
Du kan även lägga in tider för lämning och hämtning för ditt/dina barn, lägga in ledighet eller frånvaro och ta del av dokumentation och information från förskolan.

Logga in i Unikum

Funktioner i Unikum:

• Lärlogg, där du kan ta del av dokumentation som rör ditt barn, aktiviteter och annan information som rör barngruppen där ditt barn ingår.
  • Meddelanden, där du kan läsa information och brev från förskolan.
  • Kom ihåg, där du kan se aktuella händelser som ett kalendarium.
  • Samtalet, där du kan läsa information och underlag för utvecklingssamtalet - ett samtal som förskolan och du genomför tillsammans.

Film om Unikum på Youtube. (2 minuter)

Så loggar du in i Unikum
Unikum finns både som app och på webben. Du använder BankID för att logga in.

Om du loggar in på webben:

• Gå till start.unikum.net,
  • Välj Andra sätt att logga in,
  • Välj sen Uppsala kommun för vårdnadshavare,
  • Logga in med ditt BankID.

Du kan också använda Unikum via appen Unikum familj.

Appen är gratis och finns på App store och Google play:

Ladda ner Unikum familj i App Store

Ladda ner Unikum familj i Google play

Kort om att ladda ner Unikum familj (pdf).

Om du har frågor om Unikum eller om du inte har e-legitimation kan du fråga personalen på förskolan. Kontakta din bank/leverantör, om du har problem med din e-legitimation.

Sök svar på din fråga på Unikum support.

Bara du och förskolans personal ser informationen i Unikum

Bara du som vårdnadshavare och förskolans personal kan se ditt barns information, dokumentation (lärlogg och utvecklingssamtal), era profilbilder och era kontaktuppgifter.

Förskolan använder funktionen Dold grupp i Unikum som säkerställer att inga andra vårdnadshavare ser era uppgifter.

Bilder, filmer och liknande som delas i Unikum får inte spridas eller användas i andra sammanhang, till exempel på sociala medier som Facebook och Instagram.

Barn med skyddade uppgifter och adress finns inte i Unikum.

Unikum hämtar uppgifterna från kommunen

Uppgifter som visas i Unikum hämtas från kommunens skoladministrativa system som i sin tur hämtar information från Folkbokföringen.

Om du inte vill eller kan använda Unikum

Förskolan använder Unikum som plattform för urval av dokumentation och information, följa närvaro, samt underlag för utvecklingssamtal om ditt barn.

Väljer du att avstå från att använda Unikum behöver du ta kontakt med förskolan om hur du får ta del av aktuell information om ditt barn. Vid utvecklingssamtalet kommer du att få ta del av det som finns dokumenterat kring ditt barn.

Alla skolformer använder Unikum

Unikum används i den kommunala förskolan, grundskolan och gymnasiet, vilket underlättar övergångsarbetet mellan våra skolformer.

1 februari 2024